UE rozwija narzędzia polityki dotyczącej MŚP i przedsiębiorczości od ponad dziesięciu lat, co doprowadziło w ostatnim czasie do małej rewolucji w Europie w zakresie przedsiębiorstw typu start-up. Jednak w porównaniu z takimi krajami, jak Szwajcaria, Korea Południowa, Japonia, Chiny i USA, przedsiębiorstwa w Europie nie są w stanie znacząco rozszerzać skali swej działalności, czy wręcz osiągać wzrostu w wymiarze globalnym. Dlatego też Komisja Europejska (KE) wystąpiła z inicjatywą na rzecz przedsiębiorstw typu start-up i przedsiębiorstw scale-up, by zapewnić innowacyjnym przedsiębiorcom w Europie wszelkie możliwości rozwoju i osiągnięcia międzynarodowego sukcesu, zwracając przy tym uwagę na potrzebę tworzenia w całej UE klastrów i ekosystemów wzajemnie połączonych w skali regionalnej.
„Musimy współpracować i wykazywać się jeszcze większą ambicją i proaktywnością, jeśli chcemy zbudować silne ekosystemy przedsiębiorczości w naszych miastach i regionach. Jeśli zapewnimy przedsiębiorstwom odpowiednie ramy na szczeblu lokalnym, to odniosą one sukces w skali światowej. Dlatego musimy stworzyć odpowiednie warunki, które sprawią, że w całej Europie pojawią się nowe przykłady udanych przedsięwzięć, co pobudzi wzrost i rozwój w całej Unii” – stwierdził sprawozdawca Tadeusz Truskolaski (PL/EA), prezydent Białegostoku.
Sprawozdawca podkreśla, że brak wystarczającego dostępu do przystępnego cenowo finansowania długoterminowego i zróżnicowane przepisy w państwach członkowskich UE, a zwłaszcza rozdrobnienie systemów podatkowych, to jedne z problemów, które hamują rozwój europejskich przedsiębiorstw typu start-up. Popiera on podejmowane przez Komisję Europejską wysiłki zmierzające do rozwiązania problemu nieskutecznych i nadmiernie długich postępowań prowadzonych w niektórych państwach członkowskich UE w sprawach niewypłacalności przedsiębiorców. Wyraża też zadowolenie w związku z zamiarem Komisji, by dać drugą szansę uczciwym, ale nadmiernie zadłużonym przedsiębiorcom.
W związku z tymproponuje w opinii KR-u, bystworzyć nowe możliwości poprzez:
• Wprowadzenie wizy startupowej oraz katalogu warunków umożliwiających korzystne przyjęcie wykwalifikowanego kapitału intelektualnego oraz finansowego z państw trzecich
• Dodatkowe finansowanie przedsiębiorstw typu start-up w celu rozwinięcia i ochrony praw własności intelektualnej
• Rozszerzenie zakresu usług Europejskiej Sieci Przedsiębiorczości (EEN), w tym o wyspecjalizowane doradztwo w zakresie zwiększania skali działalności gospodarczej, a także poprzez nasilenie współpracy z lokalnymi inkubatorami przedsiębiorczości i parkami naukowo-technologicznymi
• Utworzenie odrębnego instrumentu dedykowanego sieciowaniu projektów wspierających rozwój przedsiębiorczości w regionach słabiej rozwiniętych
• Zachęcanie do wprowadzania nowych procedur udzielania zamówień publicznych, które wykorzystałyby potencjał przedsiębiorstw typu start-up i scale-up
Z zadowoleniem przyjmuje propozycje Komisji, aby ułatwić dostęp do finansowania poprzez:
• Utworzenie europejskiego funduszu funduszy venture capital
• Ustanowienie brokerów innowacji odpowiedzialnych za powiązanie nabywców zainteresowanych innowacyjnymi zamówieniami publicznymi z innowacyjnymi przedsiębiorstwami i udzielanie pomocy takim przedsiębiorstwom w uzyskaniu dostępu do kapitału wysokiego ryzyka
• Zwiększenie budżetu na program COSME, który jest głównym instrumentem UE wspierającym konkurencyjność MŚP
• Zbadanie możliwości rozwoju platform finansowania społecznościowego i tworzenia dla nich ram regulacyjnych
Z zadowoleniem przyjmuje propozycje Komisji dotyczące niewypłacalności, restrukturyzacji i drugiej szansy i zaleca, by:
• W większym stopniu uwzględniać powiązane z tym prawa pracownicze poprzez zaproponowanie zmian ustawodawczych odzwierciedlających to zalecenie
• Wspierać finansowo specjalizację sędziów i zarządców ustanowionych w ramach postępowania upadłościowego
• Podnosić świadomość społeczną na temat tego, co oznacza porażka w działalności biznesowej, i promować kulturę ratowania przedsiębiorstw zamiast ich likwidowania