Prawo

Wspólne obrady rad gmin

Radni danej gminy działają jedynie na jej obszarze. Nie mogą więc odbywać wspólnych sesji z radami innych gmin, aby rozwiązywać wspólne problemy.

Rada gminy przyjęła statut, w którym przewidziała możliwość odbywania przez radę wspólnych sesji z radami innych jednostek samorządu terytorialnego, w szczególności w celu rozpatrywania i rozstrzygania ich wspólnych spraw. Zdaniem wojewody opolskiego zapis taki stanowi przekroczenie delegacji ustawowej wynikającej z art. 22 w zw. z  art. 3 ust. 1 i art. 40 ust. 1 i 2 ustawy o samorządzie gminnym.

Pierwszy z powołanych przez wojewodę przepisów precyzuje przedmiot regulacji statutu, stanowiąc, że określa on organizację wewnętrzną oraz tryb pracy organów gminy. Wskazane przepisy zakreślają zakres zagadnień o charakterze ustrojowym, do unormowania których rada jest upoważniona. Ponadto, nie można zapominać, że stosownie do art. 1 ust. 2 ustawy o samorządzie  gminnym,  przez  gminę  należy  rozumieć  wspólnotę  samorządową  oraz  odpowiednie  terytorium. Z tego względu każda rada gminy, będąc suwerennym organem stanowiącym na swym terenie, może podejmować uchwały obowiązujące wyłącznie na obszarze własnego działania – co wynika zresztą wprost z art. 94 konstytucji  –  a  zatem  w  granicach  gminy  i  niewykraczające  poza  jej  obszar.  Dodatkowo  brzmienie  art.  22

ustawy o samorządzie gminnym wskazuje, że zawarte w statucie regulacje dotyczyć mają struktury i zagadnień wewnątrzgminnych, co oznacza, że nie mogą one normować trybu pracy organów niebędących organami tej gminy, a w szczególności organów innych gmin.

Rozstrzygnięcie nadzorcze wojewody opolskiego z 16 kwietnia 2014  r. nr NK.III.4131.1.49.2014.AP

Aby zapewnić prawidłowe działanie i wygląd niniejszego serwisu oraz aby go stale ulepszać, stosujemy takie technologie jak pliki cookie oraz usługi firm Adobe oraz Google. Ponieważ cenimy Twoją prywatność, prosimy o zgodę na wykorzystanie tych technologii.

Zgoda na wszystkie
Zgoda na wybrane