Prawo

ZMIANA PORZĄDKU WYMAGA GŁOSOWANIA

Wprowadzenie nowego punktu do porządku obrad rady powiatu wymaga podjęcia uchwały w tej sprawie bezwzględną większością ustawowego składu rady. Oznacza to, że całkowita liczba głosów oddanych za zmianą musi przewyższać połowę ustawowego składu rady, a zarazem być tej połowie najbliższa.

Rada powiatu przyjęła uchwałę wyrażającą stanowisko w sprawie proponowanych zmian Kodeksu Wyborczego na podstawie Statutu Powiatu, zgodnie z którym rada powiatu może w formie uchwał wyrażać opinie i przyjmować stanowiska. Przedmiotowa uchwała nie była pierwotnie przewidziana w porządku obrad, a została do niego wprowadzona jako rozszerzenie porządku obrad na wniosek zarządu powiatu, na początku sesji. Za wprowadzeniem nowego punktu do porządku obrad głosowało 13 radnych, 2 było przeciwnych, a 9 wstrzymało się od głosowania. Rozszerzony porządek obrad został przyjęty.

 

Organ nadzoru zwrócił uwagę, że sytuację zmiany i rozszerzenia przedstawionego porządku obrad rady powiatu reguluje art. 15 ust. 2 ustawy o samorządzie powiatowym z 5 czerwca 1998 r. (DzU 1998 nr 91 poz. 578 ), zgodnie z którym decyzja w tej kwestii zapada bezwzględną większością głosów ustawowego składu rady. Rada powiatu obraduje na sesjach zwołanych przez przewodniczącego rady zgodnie z załączonym do zawiadomienia o zwołaniu sesji porządkiem obrad, a wszelkie zmiany w przedstawionym porządku wprowadzone mogą być przy poparciu bezwzględnej większości ustawowego składu rady.

 

Trybunał Konstytucyjny zdefiniował pojęcie „bezwzględnej większości ustawowego składu rady gminy” jako liczbę całkowitą głosów oddanych za wnioskiem, przewyższającą połowę ustawowego składu rady, a zarazem tej połowie najbliższą (uchwała TK z 20 września 1995 r., sygn. akt W 18/94, OTK 1995, nr 1, poz. 7). Rada powiatu liczyła 27 radnych, zatem bezwzględną większość ustawowego składu rady stanowiło jej 14 członków.

 

Przewodnicząca rady powiatu poddała rozszerzenie porządku obrad pod głosowanie, ale nie uzyskała zgody radnych wyrażonej bezwzględną większością ustawowego składu rady. Oznacza to, że proponowana uchwała nie powinna zostać wprowadzona do porządku obrad sesji, dotknięta jest wadą prawną i musi zostać uznana za nieważną.

 

Rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Mazowieckiego z 8 stycznia 2018 r., nr WNP-R.4131.2.2017.AW

TAGI: rio,

Aby zapewnić prawidłowe działanie i wygląd niniejszego serwisu oraz aby go stale ulepszać, stosujemy takie technologie jak pliki cookie oraz usługi firm Adobe oraz Google. Ponieważ cenimy Twoją prywatność, prosimy o zgodę na wykorzystanie tych technologii.

Zgoda na wszystkie
Zgoda na wybrane