W samorządach

ZMP apeluje do ministrów

Związek Miast Polskich apeluje do resortów infrastruktury oraz edukacji o pilne stworzenie w Polsce dwustopniowego systemu kształcenia kierowców. ZMP proponuje, by szkoły branżowe I stopnia kształciły kierowców-mechaników do uzyskania uprawnień kategorii C, zaś szkoły branżowe II stopnia kształciły techników transportu drogowego z kategorią C+E oraz D.

W Polsce działa ponad 100 tys. przedsiębiorstw transportu drogowego, w których pracuje ponad 1 milion 300 tysięcy kierowców zawodowych, a 260 tysięcy jeździ na trasach międzynarodowych.
Szacuje się, że na polskim rynku brakuje od 50 do 100 tys. kierowców pojazdów kategorii C, C+E oraz D. W związku z tym deficytem przewoźnicy zatrudniają coraz więcej kierowców zza wschodniej granicy. W ostatnich 3 latach wydano blisko 100 tys. świadectw kwalifikacji zawodowej dla takich kierowców. Tylko w 2016 roku wydano ich ponad 41,3 tys. i było to dwa razy więcej niż rok wcześniej i aż 10 razy więcej niż w roku 2012!

 

Dynamiczny rozwój branży transportowej w ostatnich latach odsłonił braki na rynku pracy. Przedsiębiorstwa transportowe potrzebują corocznie kilkudziesięciu tysięcy nowych kierowców. Tymczasem są ogromne problemy z pozyskiwaniem chętnych do pracy w tej branży. Doskwiera brak kierowców, którzy mogliby wykonywać zadania transportowe na określonym poziomie. Jak się szacuje, na polskim rynku brakuje od 50 do 100 tys. kierowców pojazdów kategorii C, C+E oraz D. W związku z tym deficytem przewoźnicy zatrudniają coraz więcej kierowców zza wschodniej granicy.

 

Obecni absolwenci zasadniczych szkół zawodowych, a w przyszłości absolwenci szkół branżowych I stopnia w zawodzie mechanik-kierowca, nie mają możliwości zdobycia uprawnień do pracy na stanowisku kierowcy ciężarówki czy autobusu, kontynuując naukę w szkole branżowej II stopnia, gdyż nie przewidują tego przepisy oświatowe i branżowe (ustawa o transporcie drogowym). W systemie oświaty, w szkole branżowej I stopnia można jedynie uzyskać kwalifikacje pozwalające zdobyć uprawnienia kategorii B.

 

Obowiązujące rozporządzenie MEN z 13 marca 2017 roku w sprawie klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego przewiduje kształcenie technika transportu drogowego, ale tylko w szkole policealnej – dla absolwentów szkoły średniej (zarówno dla młodzieży i dla dorosłych - wyłącznie w formie stacjonarnej). To bardzo ogranicza możliwości zdobycia niezbędnych kwalifikacji zawodowych określonych przez przepisy branżowe dla zawodowych kierowców. Ponadto w aktualnym systemie oświaty, w żadnej szkole nie ma możliwości zakwalifikowania treści nauczania, jako spełnienia warunku realizacji kursu kwalifikacji wstępnej kierowcy zawodowego.

 

Przedsiębiorstwa transportowe stanowią w wielu miastach bardzo istotną część lokalnego potencjału gospodarczego. Utrzymanie i rozwój publicznego transportu zbiorowego to jedno z najważniejszych wyzwań, przed jakim stoją dzisiaj polskie miasta.

 

Dlatego Zarząd Związku Miast Polskich - w <link file:109201- download file>stanowisku podjętym podczas posiedzenia w Żywcu - wnosi o rozważanie możliwości wprowadzenia zawodu technik transportu drogowego do szkoły branżowej II stopnia i umożliwienie uczniom odbycia w ramach zajęć szkolnych wszystkich szkoleń, a także obniżenie wieku dla kandydatów na kursy kwalifikacyjne oraz przyśpieszone kursy kwalifikacji wstępnej. Pozwoliłoby to na skrócenie ścieżki kształcenia przyszłych kierowców zawodowych i w pewnym stopniu rozwiązało problemy kadrowe firm przewozowych. Apeluje do resortów infrastruktury oraz edukacji o pilne stworzenie w Polsce dwustopniowego systemu kształcenia kierowców, w którym szkoły branżowe I stopnia, kształciłby kierowców-mechaników do uzyskania uprawnień kategorii C, a szkoły branżowe II stopnia kształciły techników transportu drogowego z kategorią C+E oraz D.

Źródło: ZMP

TAGI: komunikacja miejska, transport,

Aby zapewnić prawidłowe działanie i wygląd niniejszego serwisu oraz aby go stale ulepszać, stosujemy takie technologie jak pliki cookie oraz usługi firm Adobe oraz Google. Ponieważ cenimy Twoją prywatność, prosimy o zgodę na wykorzystanie tych technologii.

Zgoda na wszystkie
Zgoda na wybrane