W samorządach

Kraków: MPK wybuduje nowe stacje ładowania autobusów elektrycznych

Bezemisyjne autobusy mogą się ładować w sumie w ośmiu lokalizacjach w mieście. Działa tam 14 szybkich ładowarek. Wkrótce ta liczba zdecydowanie się zwiększy.

Najwcześniej, bo jeszcze w tym roku, pojazdy zasilane energią elektryczną będą się ładować w nowej lokalizacji przy pętli „Rżąka”. W następnej kolejności ładowarki zostały zaplanowane na pętli „Azory”, na Wzgórzach Krzesławickich oraz przy alei Przyjaźni. Planowane jest także zwiększenie liczby stacji do ładowania na pętli „Os. Kurdwanów”. W sumie będzie to siedem nowych stacji do szybkiego ładowania, gdzie kierowcy będą mogli doładowywać autobusy między kursami. A to jeszcze nie wszystkie lokalizacje, w których krakowski przewoźnik chce wybudować nowe ładowarki. MPK ma plan budowy co najmniej 35 stacji do wolnego ładowania przez pantograf na terenie zajezdni autobusowej Wola Duchacka. Wszystkie te działania mają na celu zwiększenie efektywności wykorzystania autobusów elektrycznych, których w Krakowie jest już 121.

Budowa stacji ładowania to proces wymagający przygotowań i czasu. Na samo przygotowanie dokumentacji, niezbędnej do uzyskania pozwolenia na budowę i uzyskania warunków do przyłączenia stacji do sieci energetycznej, potrzeba około roku. Kolejne dziewięć miesięcy to czas potrzebny do budowy stacji, z czego 2 miesiące należy przeznaczyć na odbiory w celu uzyskania pozwolenia na użytkowanie oraz decyzję Urzędu Dozoru Technicznego. Koszt budowy jednego stanowiska – w zależności od lokalizacji – waha się od 0,5 mln zł do nawet 2 mln zł.

Warto podkreślić skuteczność pozyskiwania środków zewnętrznych przez krakowski MPK na zakup autobusów elektrycznych (zarówno z funduszy Unii Europejskiej, jak i krajowych). Wszystkie elektryki, poza pierwszymi 4 sztukami, zostały pozyskane w ramach współfinasowanych projektów. Wartość zakupu 121 autobusów to 323 mln zł netto, z czego niemal 250 mln zł to dofinansowanie. Jak łatwo policzyć, środki MPK na pozyskanie tych pojazdów to zaledwie ok. 22 proc. netto.

Zarząd MPK SA wielokrotnie podkreślał, jak ważna jest dywersyfikacja źródeł zasilania autobusów i wprowadzanie do floty nowych rozwiązań przyjaznych dla środowiska, takich jak m.in. pojazdy zasilane wodorem. W ubiegłym roku został złożony wniosek o dofinasowanie projektu obejmującego m.in. zakup 10 autobusów zasilanych tym paliwem.

oprac. na podst. inf. MPK Kraków

Aby zapewnić prawidłowe działanie i wygląd niniejszego serwisu oraz aby go stale ulepszać, stosujemy takie technologie jak pliki cookie oraz usługi firm Adobe oraz Google. Ponieważ cenimy Twoją prywatność, prosimy o zgodę na wykorzystanie tych technologii.

Zgoda na wszystkie
Zgoda na wybrane