Leżące na północnym krańcu Polski, liczące zaledwie 10 tys. mieszkańców Władysławowo jest znane zapewne każdemu, kto choć trochę podróżuje po kraju. Niestety, kojarzy się z zakorkowanymi drogami, średniej jakości pensjonatami, straganami i maleńkim portem rybackim. Architektoniczny renesans miasteczka to dziś priorytet polityki burmistrza Romana Kużela. Władysławowo ma podążać w kierunku eleganckiego nadmorskiego kurortu, rozwijać infrastrukturę i przyciągać inwestorów.
– Zależy nam na podniesieniu poziomu oferty, co przyczyni się do rozwoju lokalnej przedsiębiorczości nie tylko w sektorze turystycznym. Władysławowo odwiedza co roku ponad 850 tys. turystów. To olbrzymi potencjał, który powinien dać mieszkańcom jak najlepsze perspektywy, a gościom doskonałe warunki do zróżnicowanych form wypoczynku. Obecnie procesy inwestycyjne są tak szeroko zakrojone, że praktycznie obejmują większą część miasta – tłumaczy burmistrz.
Pierwsze wydatki – 14 mln zł – znalazły się już w budżecie gminy na 2017 rok. Trwa przebudowa ulic Hryniewieckiego i Żwirowej (najbardziej reprezentacyjnych ulic), miasto otrzymało dofinansowanie do termomodernizacji ratusza oraz szkół.
Realizacja pozostałych inwestycji rozpocznie się na początku przyszłego roku. Najważniejsza z nich to planowana od lat budowa nowego dworca kolejowego i stworzenie mediateki w obecnym budynku dworcowym. Porozumienie w tej sprawie przedstawiciele PKP oraz władz miasta podpisali w 2016 roku. Wzorem ma być cieszący się światową sławą obiekt w Rumi. – Dworzec dla turystów jest miejscem pierwszego kontaktu z gminą. Chcielibyśmy, aby przyciągał wzrok, nawiązywał ofertą do tradycji i kultury regionu. Rewitalizacja przestrzeni publicznej to dla nas priorytet – przekonuje burmistrz. W budynku starego dworca powstanie biblioteka, kącik malucha, sala konferencyjna oraz punkt informacji turystycznej. Twórcą projektu jest jeden z najlepszych architektów przestrzeni publicznych Jan Sikora, autor Sopoteki, a także Stacji Rumia, która zdobyła tytuł najlepszej biblioteki publicznej w konkursie Library Interior Design Awards. W tym przypadku całą inwestycję sfinansuje PKP SA.
Na tym nie koniec zmian. Dopracowywane są koncepcje dwóch parków miejskich. Zagospodarowana zostanie również przestrzeń handlowa w mieście. Opracowano spójną linię estetyczną, która ma obowiązywać przedsiębiorców handlujących wzdłuż deptaków. Nad estetyką stoisk będzie czuwał miejski architekt. Ważnym zadaniem w najbliższych latach będzie budowa na plaży szerokiej kładki spacerowej z oświetleniem oraz promenady. Trakt ma połączyć port rybacki z miastem i główną plażą. – Zadbamy też o estetykę lokali położonych wzdłuż tego pieszego traktu i będziemy chcieli wymusić na właścicielach ich unowocześnienie – przekonuje Roman Kużel.
Od przyszłego roku będzie realizowana – za prawie 10 mln zł – przebudowa węzła komunikacyjnego w centrum. Zmodernizowane zostaną wszystkie kluczowe drogi wokół dworca. Powstanie 500 nowych miejsc parkingowych i nowe przystanki autobusowe. Usprawniony zostanie wjazd do miasta od strony Trójmiasta. Władysławowo bierze też udział w tworzeniu blisko czterokilometrowego szlaku kajakowego „Meandry Północy”, który powstanie w porozumieniu z gminami Puck, Krokowa i Wejherowo, oraz uczestniczy w tworzeniu systemu pomorskiego roweru metropolitalnego.
Zmiany czekają też miasto w części leżącej od strony Zatoki Puckiej. Ma tam powstać ośrodek żeglarski. Koszt budowy – blisko 5 mln zł. Prace ruszą w 2018 roku. Marina ma mieć pływający pomost oraz ośrodek szkoleniowy i parking. Zgodnie z założeniami młodzież będzie się tam uczyć sztuki żeglowania. Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego przewiduje w pobliżu budowę prywatnego hotelu, który zapewni bazę noclegową.
Rozmowa z burmistrzem Władysławowa >>>